Van Egmond Groep groeit door met implementatie AutoStore
De afgelopen jaren zijn wij als Van Egmond Groep steeds verder gegroeid en daar zijn we erg trots op. Om ervoor te zorgen dat wij ons nog verder kunnen ontwikkelen, onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn en kunnen blijven genieten van het pand waar wij nu zitten, hebben wij een bijzonder mooie stap mogen maken. Na een intensieve periode waarin een toegewijd team erg hard heeft gewerkt, hebben wij onlangs onze eigen AutoStore in gebruik genomen. In gesprek met Geert Laseur, Algemeen Directeur bij Van Egmond Groep, vertellen we graag over de totstandkoming van de AutoStore en welke voordelen hieraan verbonden zijn voor onze klanten en collega’s.
Hoe gaat de AutoStore er precies voor zorgen dat Van Egmond Groep op de huidige locatie verder kan groeien?
“We zitten sinds 2014 in het huidige pand aan de Expeditieweg in Doetinchem. Eerst waren hier al onze onderdelen ondergebracht, met uitzondering van de vestigingen uiteraard. Begin van dit jaar is ons bedrijfsonderdeel Industriële Automatisering verhuisd naar een nieuw pand bij ons om de hoek. Dat gaf ons in het huidige pand de ruimte om uit te bouwen met onze Elektrogroothandel. Om ervoor te zorgen dat we hier over een aantal jaar ook niet weer uitgroeien, zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden van een AutoStore systeem. Met de implementatie van AutoStore kunnen we 80% van ons aanbod aan producten kwijt en creëren we ruimte om ons aanbod uit te breiden en te verdiepen”, vertelt Geert.
''Met AutoStore verbeteren we onze leveringen, reduceren we verpakkingsmateriaal en breiden we onze huidige voorraad uit''
Wat zijn andere redenen geweest om voor een AutoStore te kiezen?
“Bij Van Egmond Groep helpen we onze klanten te innoveren, te automatiseren en verder te ontwikkelen; daarin kunnen we zelf dan natuurlijk niet achterblijven. Het logistieke proces zal door de komst van AutoStore voor een deel geautomatiseerd worden. Dit houdt in dat er voor dit proces minder mensen nodig zijn, die weer op andere plekken ingezet kunnen worden. Daarnaast zal het proces sneller gaan en is het minder foutgevoelig. Een andere mooie ontwikkeling is het reduceren van verpakkingsmateriaal waarin de producten naar de klant gaan. Het systeem rekent op basis van de nodige artikelen precies uit hoeveel verpakkingsmateriaal nodig is. Een te grote doos voor een kleine bestelling is dus niet nodig”, legt Geert uit.
Hoe is het proces van de implementatie verlopen?
“Toen duidelijk werd dat we van start zouden gaan met het project AutoStore, zijn we goed gaan onderzoeken welke partijen we hiervoor zouden kunnen benaderen. In overleg met ons moederbedrijf Sonepar zijn we uiteindelijk uitgekomen bij Swisslog. In april dit jaar zijn we dan echt van start gegaan. Eerst moest de vloer op de locatie van de AutoStore vlak en stabiel zijn. We hebben hiervoor de oude vloer moeten uitgraven en vervolgens is er een hele vlakke stabiele vloer gestort. Toen kon de bouw beginnen en is tegelijkertijd de software ontwikkeld.
Na heel veel testen en het koppelen, in samenwerking met Swisslog, hebben we een korte implementatietijd kunnen realiseren. Dit is enkel mogelijk geweest door een gemotiveerde groep collega’s die onwijs hard hebben gewerkt”, concludeert Geert.
Geert legt vervolgens uit hoe de laatste fase eruit heeft gezien: “We zijn een tijd terug al gestart met orders picken via AutoStore. Dit hebben we lineair gedaan aan het ‘oude’ proces, zodat er altijd een back-up zou zijn. We zijn recentelijk pas volledig overgestapt naar AutoStore, nadat alle mogelijke testen voor 100% goed waren verlopen.”
Je vertelt dat klanten niets gemerkt hebben van de overgang naar AutoStore. Wat zullen zij uiteindelijk concreet wel merken?
“Concreet zijn de voordelen voor onze klanten: het verbeteren van onze leveringen, het reduceren van verpakkingsmateriaal door optimale verpakkingsgrootte, het uitbreiden van onze voorraad en het sneller uitleveren van bestellingen’’, eindigt Geert het gesprek.